سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخصات فنی ایران خودرو K132

نظر

 

با هیاهوی تبلیغاتی و به کارگیری از فضای تماما انحصاری در بازار , ایران‌خودرو همت می کند تا محصولی نو با اسم ایرانخودرو K132 را برای پیش‌فروش و ایجاد فراهم نماید ; ولی داده ها چندانی از جزئیات فنی و ارزش آخری این اتومبیل , معلوم نیست .

 

ایران خودرو K132

 

مطابق معمول , دعوا اتومبیل ملی و توکل بر توان داخلی , مسئله مد نظر غول‌های خودروسازی کشور ایران است . سایپا بعداز سپری شدن یک‌سری سال از پرده برداری رهام , اسم این جنس را به شاهین سایپا تغییر‌و تحول بخشید و ماه قبل , پیش‌فروش کرد . حال نوبت ایران‌خودرو است تا ضمن پرده‌برداری از K132 , حدود 18 سال بعداز معرفی سمند , برای ایجاد ماشین با پباده سازی و مهندسی اهل ایران تبلیغ نماید .

برخلاف سایپا که برای شاهین ( رهام ) از یک پلتفرم اهل ایران و جداگانه به کار گیری کرده ; ماشین K132 ساخت ایران‌خودرو با پلتفرم پژو 301 ساخت شده‌است . این زمینه , از یک سو سبب ساز به آسودگی خاطر برای مخاطب اهل ایران می شود و روایت خودروی ملی با پلتفرم داخلی را به دوام نمی‌دهد ; ولی ادعای مدیران ایران‌خودرو مبتنی بر ساخت 93 درصد قطعات K132 در کشور ایران , سوالهای تازه‌ای به ذهن می آورد . ولی ایران‌خودرو برای ساخت سمند نیز از شاسی پژو 405 استفاده نمود و امیدواری برای ساخت اتومبیل ملی را , به یأس تبدیل کرد .

تحریم‌های فرنگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران , قابلیت و امکان مونتاژ و ساخت پژو 301 را از ایران‌خودرو گرفت . هم اکنون طرف اهل ایران سعی میکند تا شبیه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد , محصولی با به کارگیری از پلتفرم فرنگی برای جواب به مشتریان داخلی بسازد . این قضیه , باتوجه‌به قرارداد فی مابین ایران‌خودرو و تیم پژو سیتروئن که پس از برجام انعقاد شد ; منع رسمی ندارد .

 

ایران خودرو K132

 

دیگر نکته قابل توجه راجع به K132 , پرده‌برداری از نسخه‌های پیش‌تولید ( پروتوتایپ ) تا این لحظه است . در تیرماه 99 و بهمن‌ماه 98 , فرآورده نو ایران‌خودرو برای خبرنگاران و تنی چند از مسئولان منزلت بالای مرزوبوم , رو نمایی شد البته خودروهای به‌نمایش گذارده شده , به طور کامل شبیه نبودند . این قضیه اثبات می‌نماید ; هنوز پباده سازی پایانی K132 در جزئیات , نامشخص است .

 

عیب گیری پباده سازی

در پباده سازی نمای رو‌به‌رو , K132 ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند . کلیه این خودروها , خصوصا K132 , شباهت مضاعف متعددی به فورد موستانگ دارا‌هستند . جالب‌تر این که , دنا در نصیب جلوپنجره به شکلی نامحسوسی مشابه موستانگ 2013 است ; ولی K132 در پباده سازی چراغ‌های اساسی , دکورا سیون نور روز و سپر جلو خودرو , شباهتی غیرقابل انکار به نسل تازه موستانگ دارااست و آنرا به یک اسکن ناشیانه از محصولی امریکایی تبدیل می‌نماید .

در نمای پشت هم , شرایط پیوسته برای چراغ‌ خودرو در عقب موجود هست که در عین زیبایی , یه خرده به دوج چارجر مشابه است . اما نباید فراموش کنیم , حجم‌دهی بدنه , خصوصا برای نمای عقب و درپوش صندوق , فراوان عالی صورت گرفته و خطوط پر رنگ روی درها ( از گلگیر جلو تا لبه‌ی صندوق و ذیل در جلو تا سپر عقب ) بالاتر از خودروهای معمول ساخت کشور ایران می‌باشند . مجموعاَ , می‌توان به پباده سازی بدنه‌ی K132 , خصوصا به‌عنوان محصولی نتایج فعالیت یک کمپانی داخلی , نمره قبولی بخشید و مطمئن بود که مشتری اهل ایران را , جذب مینماید .

 

ایران خودرو K132

 

تصاویر جانور از نمای داخلی K132 , کم‌تعداد و ناکافی می‌باشند ; ولی به‌خوبی نشان میدهند که از این حیث , تفاوت خاصی در بین متاع ایران‌خودرو و پژو 301 نیست . چه بسا غربیلک دستور نیز , شبیه ماشین فرانسوی است و موقعیت دوشاخه در زیر داراست . دیگر ادوات کنترلی , نظیر کلیدهای مرتبط با سیستم صوتی و تهویه مطبوع هم , در هر دو خودروی K132 و پژو 301 , به‌صورت دایره‌های سه‌گانه ذیل نمایشگر لمسی میباشند .

Peugeot 301 / فضای داخلی پژو 301 شبیه K132تصویری از کابین پژو 301 در نسخه‌ی دنده‌خودکار و مجهز به نمایشگر لمسی که تفاوت خاصی با مثال پیش‌تولید ایران‌خودرو K132 ندارد

پیشرانه

برای K132 , پیشرانه‌ی EC5 ایران‌خودرو گزینش شده‌است که 1/6 لیتری و نفس کشیدن ارگانیک است . این موتور , دقیقا به عبارتی پیشرانه‌ای است که پژو فرانسه برای نمونه‌ی مونتاژ کشور‌ایران 301 , گزینش کرده بود تا به وسیله ایران‌خودرو , ایجاد شود . در بازار اروپا نیز , موتور 1/6 لیتری از محرمانه PureTech برای پژو 301 قابل توصیه است . با این اوصاف , K132 دارنده توان 115 اسب‌بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر خواهد بود .

پیش‌بینی میانگین مصرف سوخت مال تازه ایران‌خودرو با بنزین ایجاد جمهوری اسلامی ایران , اختلال است البته پژو 301 ساخت فرانسه با موتور شبیه , 6/6 لیتر بنزین استاندارد اروپا در 100 کیلومتر فاصله , مصرف مینماید . اولی خصوصی K132 استاندارد آلایندگی یورو 5 , دارنده جعبه‌دنده دستی 6 سرعته خواهد بود که به‌تازگی بوسیله ایران‌خودرو معرفی شده‌است . این ماشین در آتی , احتمال دارد با جعبه‌دنده خودکار و پیشرانه توربوشارژ 1650 سی‌سی مو جود در دناپلاس که 165 اسب‌بخار اقتدار و 240 نیوتن‌متر گشتاور دارااست هم , عرضه خواهد شد .

 

ایران خودرو K132

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی

ایران‌خودرو K132 در ورژن استاندارد دارنده دستور برقی , کروز در اختیار گرفتن , محدودکننده سرعت , نمایشگر لمسی 7 اینچ , تهویه مطبوع دستی , شیشه ها و آینه های برقی , لامپ LED نوروفروغ روز , رایانه همراه مهاجرت , حسگر بوستان و دوربین عقب , , دو گونی هوا برای سرنشینان جلو , ترمز دیسکی جلو و عقب , و سیستم در دست گرفتن مقاومت الکتریکی است . در ورژن های بعدی K132 شاید پوشش چرم , سانروف , گونی هوای جانبی , حسگر نوروروشنایی و باران , وضعیت رانندگی اسپرت و برفی هم نصب خواهد شد .

صحبت پایانی

پباده سازی یک ماشین به وسیله مجموعه‌ای از مهندسان اهل ایران , مایه‌ی افتخار و مباهات است . خودروی K132 که حتما در آتی با نامی تجاری ( نام یک پرنده یا این که کوه ) به وجود خواهد آمد , ظاهری دیدنی و چشم‌گیر دارااست که اگر‌چه از دید پباده سازی بدنه قابل رقابت با محصول ها فرنگی نظیر مثال سابق پژو 301 و چه بسا خودروهای درجه‌یک چینی نیست ; البته نشان میدهد که شرکت‌های بزرگ و مالک سرمایه نظیر کشور ایران خودو و سایپا در شرایطی که بخواهند , می توانند ترقی نمایند و ساخت متاع با سابقه‌ی 20 ساله و 30 ساله را کنار بگذارند .

دیگر نکته دیدنی این‌که , مدیران ایران‌خودرو داعیه می نمایند , بیشتراز 90 درصد قطعات K132 در باطن مرزو بوم ایجاد خواهند شد . این داعیه , باتوجه‌به ضعف کشور‌ایران در ساخت امکانات الکترونیک , نظیر نمایشگر لمسی و دیگر ادوات الکترونیکی , شک و تردید برانگیز است . از سویی دیگر , در صورتی توان صنعتی و مهندسی کشورمان تا این حد پرورش کرده‌با‌شد ; کمبود قطعات اهل ایران برای بخش اعظمی از خودروهای پرفروش داخلی , نظیر پژو 206 و207 و دنا , محل سؤال از مدیران ایران‌خودرو است .

طبق معمول , باتوجه‌به حالت اقتصادی و بازار انحصاری در اختیار خودروسازان داخلی , نمیتوان ارزش دقیقی برای محصول ها تازه ایران‌خودرو یا این که سایپا پیش‌بینی کرد . به عقیده نگارنده , خبرپراکنی ساخت K132 دنده دستی با قیمتی نزدیک به 100 میلیون تومان , بالاتر از خیال‌بافی اشخاص غریبه به کارها نیست . درحالی‌که سایپا شاهین به احتمال دوچندان با قیمتی نزدیک به 180 میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می رسد ; می‌توان اطمینان داشت K132 دنده دستی ایران‌خودرو نیز , در حدود 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شود .

فروشگاه لوازم یدکی خودرو کار آی فور Cari4