سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استپر موتور چیست و بررسی آن در Cari4

نظر

 

اکثر زمان ها افراد تصور میکنند تمیز بودن استپر موتور در شتاب و راندمان موتور اتومبیل تاثیر دارد به همین خیال در فواصل کوتاه مبادرت به گشودن و نظافت کردن آن میکنند این در حالیست که استپر موتور فقط به دور آهسته موتور را روی مقدار معلوم نگه می دارد از این رو اتومبیل هایی که دارنده روزنه گاز برقی میباشند فاقد استپر موتور می باشند .

از آنجایی که استپر موتور دارنده چرخ دنده پلاستیکی خرد و حساس میباشد گشوده و بست و ویرایش آن منجر فساد یا این که کارکرد اشتباه می‌شود . ولی نظافت کردن با اسپری منحصر فارغ از دست زدن به پایه آن زمانی که استپر موتور خیلی آلوده و کثیف گردیده و موتور اتومبیل در به دور آهسته عالی فعالیت نمیکند امری ضروری میباشد. در اتومبیل هایی با کارکرد نسبتا زیاد مورد نیاز میباشد استپر موتور سالی یک توشه منزه خواهد شد .

ممکن میباشد یک روز هنگاهی که سوار اتومبیل خویش می شوید و شروع میزنید موتور پر‌نور نشود و گونه های از موتور پله ای باشد دراین‌صورت تنها کافی میباشد پدال گاز اتومبیل را یه خرده فشار دهید و شروع بزنید تا موتور اتومبیل پر‌نور خواهد شد . نگران نباشید زیرا می توانید به راحتی اتومبیل خویش را به تعمیرگاه برسانید و یا این که خودتان مبادرت به ردوبدل استپر موتور نمایید . در برخی از خودروها به طبع بایستی پس از ردوبدل قطعات الکترونیکی موتور کامپیوتر (ECU) به دیاگ متصل گردیده و ریست خواهد شد . خودروهایی که از ECU زیمنس به کارگیری میکنند مانند برخی سبک های پراید ، تیبا و پژو از این تیم اند . در‌این‌حالت‌ ردوبدل استپر موتور به وسیله خودتان به تنهایی اختلال را حل نمی نماید .

 

مقاله پیشنهادی = بررسی خودرو شاهین 

 

در شرایطی که به تعمیرگاه دسترسی ندارید و اتومبیلتان بعداز هر توقف و آزادکردن پدال گاز بی صدا می گردد می بایست یه خرده به دور آهسته موتور را زیاد نمائید ، معمولا خودروهای انژکتوری پیچ تهیه و تنظیم دور آهسته ندارند و بایستی این شغل را از روش رگلاژ سیم گاز ایفا بدهید . ‌‌‌‌درب موتور (کاپوت) را گشوده فرمایید و سیم گاز را که معمولا کنار ورودی هوای روزنه گاز میباشد پیدا نمایید ، سیم گاز اکثر اوقات ماشین ها توسط یک خار مهار می‌گردد ، خار را در بیاورید سیم گاز را به آرامی عقب بکشید تا بدور آهسته به مقدار مورد نیاز ارتقاء پیدا نماید ، آن‌گاه خار را در مکان خویش بگذارید . فراموش نکنید پس از ردوبدل استپر موتور سیم گاز را به موقعیت نخستین گشوده گردانید.

 

آموزش تعویض استپر موتور

پیش از هر اقدامی فراموش نکنید دست زدن به شالوده استپر موتور منجر خرابی یا این که انواع در تلاش آن می شود . سویچ خودرو را تا واپسین مرحله ببندید و یک دقیقه حوصله نمائید آن‌گاه سوکت استپر موتور را با رهاکردن خار آن در بیاورید، پیچهای نگهدارنده استپر را گشوده نمایید و آن را در بیاورید . خوب میباشد به امداد اسپری منحصربه‌فرد یا این که پنبه و تینر فوری هوزینگ استپر موتور را پاک نمائید . استپر موتور نو را از لحاظ داشتن اورینگ برسی نمائید ممکن میباشد قطعه نو فاقد اورینگ باشد که در این حالت بایستی از اورینگ استپر گذشته به کار گیری فرمائید، استپر نو را در محل خویش بگذارید و پیچهای آن را ببندید و سوکت آن را جا بزنید .

 

برای اقدام به روشن کردن اتومبیل برای اولین بار بعد از تعویض استپر می بایست دمای آب رادیاتورخودرو کمتر از پنجاه مرتبه باشد ، سویچ خودرو را گشوده کرده و سی ثانیه حوصله نمایید آن‌گاه سویچ را بسته و مجددا سی ثانیه طاقت نمائید . این فعالیت را سه توشه تکرار فرمایید ( کل فرصت سه دقیقه ) آن‌گاه اتومبیل را پر‌نور فرمائید ، درصورتی که با اولی شروع پر‌نور نشد نگران نباشید و آغاز زدن را تا پر‌نور شدن موتور ادامه دهید . طاقت نمائید موتور گرم گردیده و بدور موتور به شرایط معمولی ( حدود هشتصد و پنجاه به دور ) برگردد .

 

تست استپر موتور

در حالی که موتور پر‌نور میباشد پا را روی پدال ترمز بگذارید ، پدال کلاچ را نگه داشته و گیربکس را در دنده پنج بگذارید ، آن‌گاه پدال کلاچ را به آرامی بالا بیاورید (آرامتر از موقعیت معمولی برای جنبش ) در شرایطی‌که بدور موتور فورا تحت آمد و موتور خموشی شد نماد فساد استپر موتور میباشد . در‌صورتی‌که استپر موتور بدور از دست رفته را جبران و صدای موتور تغییر‌و تحول کرد نماد تندرست استپر موتور میباشد ، در این صورت در صورتی یکباره پدال کلاچ را تا پایان فشار دهید برای لحظه ای بدور موتور بالاست و سریعا به موقعیت معمولی گشوده می شود .

در اتومبیل های گیربکس خود کار به دور موتور بعداز قرار دادن شیفتر در وضعیت D یا این که R ذیل آمده و یا این که موتور بی سروصدا می گردد .

 

لوازم یدکی خودرو Cari4